روزنامه نگار افغان علي محقق نسب در ايران بازداشت شده است
گزارشگران بدون مرز گزارشگران بدون مرز

گزارشگران بدون مرز دستگيری و نگاهداری مخفيانه روزنامه نگار افغان علي محقق نسب را  محکوم مي کند. مديرمسئول ماهنامه حقوق زن در تاريخ ١٤ اسفند ماه در شهر قم از سوی ماموران وزارت اطلاعات دستگير شده است.

 

گزارشگران بدون مرز در اين باره اعلام مي کند :  "بازداشت خودسرانه علي محقق نسب نمونه ديگری از عدم مدارا ی مقامات مسئول ايراني در برابر مطبوعات است. روزنامه نگاران ايران تحت فشارها و تهديدات فلج کننده ای قراردارند، اما وضعيت روزنامه نگاران خارجي مقيم و يا در ماموريت در اين کشور هم بهتر از آنها نيست."

 

در روز ١٤ اسفند ماه  ماموران وزارت اطلاعات پس از تفتيش منزل و ضبط رايانه،سي دی و دست نوشته های شخصي، علي محقق نسب روزنامه نگار و پژوهشگر افغان را بازداشت و به محل نامعلومي انتقال دادند. دلايل دستگيری اين روزنامه نگار از سوی مقامات رسمي اعلام نشده است. مدير مسئول ماهنامه حقوق زن سالها در ايران و در شهر قم زندگي کرده است. رحیم الله سمندر، رییس انجمن مستقل خبرنگاران افغانستان، در اين باره  به گزارشگران بدون مرز گفت : "  ما خواهان روشن شدن وضعيت اين روزنامه نگار هستيم، وی بايد از حقوق خود از جمله حق داشتن وکيل و حق ملاقات با خانواده خود برخوردار گردد." 

 

علي محقق نسب در سال ١٣٨٤ در افغانستان و در شهر کابل نيز بازداشت و بيش از هشتاد روز را درزندان بسر برد. اين روزنامه نگار برای انتشار مقالاتي در دفاع از حقوق زنان و تغيير عقيده به "کفرگويي" متهم شده بود. اما دادگاه وی را تبرئه و آزاد کرد.

 

در ايران سرکوب مطبوعات ادامه دارد از اول اسفند ماه دو روزنامه نگار، بهمن احمدی امویی روزنامه نگار، روزنامه سرمايه و پرناز عظيما خبرنگار ايراني تبار دارای تابعيت امريکا  راديو فردا به زندان محکوم شده اند. چند روز پيشتر، در تاريخ ١٨ بهمن ماه امتياز انتشار ماهنامه عصر پنج‌شنبه پس از ٩ سال انتشار از سوي هيات نظارت بر مطبوعات لغو شد. اين نشريه ادبي به انتشار مطالب "مغاير با موازين اسلامي و توهين به انبياي الهي" متهم شده است.

 

 

 

 


March 12th, 2008


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
بیانات، پیامها و گزارشها